Aceasta recenzie este scrisa de Lia Stelea.

ISBN: 978-1-59315-530-8
Limba: engleza, disponibila si in editie romaneasca
Gen: dezvoltare personala, leadership
Se adreseaza: publicului larg

Recomandare

Detalii despre sistemul de notare al cartilor aici.

Intr-o seara de primavara, ma plimbam prin centrul Londrei, scotocind anticariatele si librariile dupa ceva interesant. Stiam ca Trump mai scosese o carte, dar dupa experienta neplacuta „Cum sa devii bogat” m-am gandit ca poate sa mai astepte. Am zarit si „Gandeste ca un Campion” in rafturi: mi-a lasat o impresie de eleganta: coperta tare cu supracoperta, hartie de calitate, frumos legata si prezentare ireprosabila. Am cumparat-o pe loc: daca continutul nu avea sa se ridice la asteptarile mele, libraria mi-o cumpara inapoi.

Nu numai ca am pastrat-o, dar am avut o surpriza. Cartea a fost o sursa de inspiratie pentru mine inca de cand am inceput sa rasfoiesc. A facut contact intr-un mod interesant: mi-am dat seama ca desi nu scrie prea nuantat, Trump este un tip vizual (desi putin spus), cred ca vizualizeaza cu foarte mare usurinta structuri complexe si functiile lor. Urmariti-l cand povesteste despre planuri de constructie, organizatii sau orase. Citind-o, cu ochiul interior deschis, am avut cateva idei grozave, asa ca i-am scris inapoi o nota de multumire.

Cu o prefata de Robert Kiyosaki, cartea este structurata in 51 de scurte eseuri pe teme diferite in stilul Trump. Simple, puternice, clare, realiste si de bun simt. Chiar daca stilul este (sau pare) fluid si foarte lejer, este bine sa citesti cu mare atentie, deoarece continutul este foarte dens. Astfel, majoritatea frazelor din carte sunt distilate care pot fi scoase separat ca si citate inspirationale. Atinge toate subiectele semnificative de care este bine sa tinem cont in drumul nostru spre reusita. Abunda referirile la clasici, personaje istorice si personalitati de succes si recomanda studierea lor.

Aceasta carte nu este una despre bani sau afaceri, ci una despre cum sa gandesti si sa actionezi pentru a ajunge la performanta in domeniul tau. Surprinzator, subiectul „bani” este marginal. Am remarcat cateva teme absente, de genul  „razbuna-te” sau „fa-ti contract prenuptial”. Dimpotriva, apar cateva titluri neobisnuite, pe care le-am tradus asfel: „Inovatie”, „Da-i o sansa sinelui tau superior”, „Imi privesc lucrul ca pe o forma de arta”, „Destin”, „Straduieste-te pentru intreg”.

Desi cele mai multe din ideile din cartea sa sunt comune cu cele din alte carti de dezvoltare personala (cum ar fi gandirea pozitiva, recunostinta, invatarea continua etc.), avem si recomandari aparte,  toate combinate intr-o formula ce constituie mentalitatea de campion. Ce inseamna aceasta? O mentalitate de oameni care vor sa castige, sunt muncitori, atenti, disciplinati, au obiective impresionante si pun tot efortul sa le atinga. M-am gandit la campionii pe care ii cunosc eu personal – cei mai buni chiar traiesc dupa aceste recomandari.

Zona alba
O carte incarcata de energie, extraordinar de concentrata si puternic motivationala, pe care recomand sa o aveti. Ceea ce mi-a placut mai mult la ea a fost, pe langa factorul motivational, realismul si bunul-simt. Nu gasesti la Trump clasificari artificiale, gandire magica de nici un fel sau recomandari obscure. Totul este scris in clar, astfel incat sa intelegi indiferent de nivelul sau domeniul tau.

Zona neagra
Prezinta insa numai principiile, nu ofera si retete sau pasi de urmat, iar materialul nu este organizat. Unele personalitati citate (Thoreau, Emerson) sunt necunoscute publicului romanesc; limbajul facil te poate face sa parcurgi cartea mai repede decat trebuie, desi unele pasaje si conexiunile dintre ele ar putea fi destul de greu de urmarit, si nu par la prima vedere a avea legatura cu subiectul.

Exista si o editie romaneasca (aparuta la Litera si Financiarul), ieftina, insa calitatea prezentarii nu mi-a placut deloc. Mi se parea ca ii lipseste ceva, ca suportul fizic nu este consistent cu mesajul. Prefer si recomand editia originala (hardcover) in limba engleza, datorita calitatii deosebite a acelei editii si a textului nealterat prin traducere.